Konkursy matematyczne w Polsce

Konkursy matematyczne, jak się powszechnie i chyba nie bez racji uważa, odgrywają bardzo ważną rolę w popularyzacji matematyki, propagowaniu wśród uczniów zainteresowania matematyką, wyłanianiu uczniów o uzdolnieniach matematycznych i zachęcaniu ich do rozwijania tych uzdolnień. Mają one różną rangę, formę i cele. Są wśród nich konkursy o zasięgu międzynarodowym czy ogólnopolskim, ale też konkursy lokalne: powiatowe, gminne, międzyszkolne. Są konkursy z długą tradycją i konkursy okazjonalne.

Konkursy matematyczne odbywają się we wszystkich regionach kraju, organizowane są we wszystkich typach szkół i kierowane do uczniów wszystkich klas. Organizatorami takich przedsięwzięć są zazwyczaj różne instytucje edukacyjne, ale wiele inicjatyw konkursowych wychodzi bezpośrednio od nauczycieli.

Ogólnie można stwierdzić, że aktywność konkursowa jest różnorodna i wywiera istotny wpływ na edukację matematyczną młodzieży szkolnej.

Wydaje się jednak celowe i użyteczne dokładniejsze zbadanie tego zjawiska. By jednak takie badania podjąć należy najpierw zebrać odpowiednie informacje. W tym celu została stworzona niniejsza elektroniczna kartoteka pod nazwą "Konkursy Matematyczne w Polsce - Baza Danych". Umieszczono w niej dane, które odnoszą się do 126 konkursów i jest to, jak można sądzić, informacja statystycznie reprezentatywna.

Autorzy opracowania zdają sobie sprawę z tego, że jest to dopiero pierwszy krok na drodze opisania i zbadania tego zagadnienia, jako że informacje przedstawiane w niniejszym opracowaniu powinny być dalej uzupełniane, pogłębiane i analizowane.

Chcemy by kartoteka "Konkursy Matematyczne w Polsce - Baza Danych" była nie tylko archiwum konkursów, ale też źródłem informacji o ich aktualnych edycjach.

Liczymy, że zgromadzone w tej bazie materiały będą użyteczne dla uczniów, którzy biorą lub planują brać udział w tego typu konkursach.

Mamy przekonanie, że zebrane przez nas materiały zawierają informacje przydatne dla organizatorów wszelkich konkursów matematycznych, dzięki temu przyczynią się do podniesienia jakości organizowanych konkursów, a w konsekwencji do poprawienia efektywności nauczania matematyki, w tym doskonalenia pracy z uczniami uzdolnionymi matematycznie.


Zostało też przeprowadzone badanie ankietowe na temat postrzegania konkursów matematycznych przez nauczycieli matematyki. Z treścią ankiety można zapoznać się pod adresem sem.edu.pl/konkursy/ankieta, zaś analiza zebranych wyników dostępna jest w postaci pliku pdf.


Zebranie i opracowanie danych: Marzena Filipowicz-Chomko, Ewa Girejko, Izabela Horenda-Kulbat, Katarzyna Kowalczyk, Paweł Kwiatkowski i Anna Poskrobko.

Opracowanie elektroniczne: Jakub Pochrybniak.

Szata graficzna: Maria Donten.